Helder opkomen voor wat je wilt
Assertiviteit 2.0
In Nederland worden veel trainingen gegeven over assertieve communicatie. Daar leren deelnemers hoe ze grenzen kunnen stellen en anderen kunnen aanspreken. Vaak ligt in die trainingen de nadruk op het zenden van de boodschap: hoe geef je goed feedback, hoe spreek je vanuit jezelf? Maar dat is slechts één kant van het verhaal. Net zo belangrijk is hoe je de reactie van de ander opvangt.
"Sommige van de inzichten die ik daarvoor nodig had, heb ik opgedaan via de coaching bij jou. Dat ik nu gelukkiger ben op mijn werk is ook jou toe te schrijven, waarvoor dank! "
Mijn insteek: goed zenden én de reactie opvangen
Wanneer je iemand aanspreekt op z’n gedrag of je grenzen aangeeft, kan de ander in de verdediging schieten of reageren met een verwijt (‘maar dat doe je zelf ook!’) Als je daar niet goed op reageert, komt je boodschap niet binnen. Dat kan ook gebeuren wanneer je ‘nee’ zegt op een vraag. Dat vindt de ander zelden prettig en kan hij boos worden of zwijgend zitten mokken. Als je daar niks mee doet, raakt de relatie verstoord.
In deze training werk ik met de laatste inzichten in de principes van assertiviteit. De bestaande inzichten over assertiviteit worden verdiept en er wordt meer nadruk gelegd op het repareren van de relatie. Hierdoor eindigen gesprekken in een prettigere sfeer en wordt de drempel kleiner om iemand nog eens aan te spreken of je grens te stellen. Je leert niet alleen hoe je dit kan doen, maar ook waarom het zo werkt.
Programma
We gaan aan de slag met de twee belangrijkste thema’s uit assertiviteitstrainingen: iemand aanspreken op zijn gedrag en een verzoek weigeren. Je leert hoe je je boodschap overeind houdt én aan de relatie werkt. Daarbij is er veel ruimte voor inbreng van je eigen specifieke thematiek.
Iemand aanspreken op zijn gedrag
Je collega zorgt voor een in jouw ogen slechte oplossing voor een probleem dat speelde en is daarna heel erg blij dat het erop zit. Zeg je er wat van? Een klant komt telkens op het laatste moment met extra werk en een onrealistische deadline. Wat doe je ermee?
Soms doen mensen dingen die jou direct of indirect schaden. Het is fijn als je ze daarop kunt aanspreken. Binnen veel organisaties is dat ook de norm: ‘Hier spreken we elkaar aan’. Maar in de praktijk is dat heel lastig, want mensen zijn maar zelden blij met ongevraagde feedback. Ze kunnen dan gaan mokken, je negeren, zich terugtrekken of ruziemaken. Maar dat hoeft niet, want als je doorhebt wat er gebeurt met mensen die kritiek krijgen, kun je goed reageren en de lucht klaren.
• Iemand aanspreken zonder lading
• Zelfrechtvaardiging als logische reactie & hoe daarmee om te gaan
• Het verschil tussen feedback geven en iemand aanspreken
Iemand aanspreken op zijn gedrag
Je baas vraagt je om een klus over te nemen van een zieke collega, maar je hebt het zelf al heel erg druk. Of je hebt iemand al drie keer afgewimpeld en nu vraagt hij of je eindelijk met hem wilt bijpraten. In het werk en het dagelijks leven zijn er voortdurend momenten dat je iets gevraagd wordt wat je liever niet wit doen. Hoe maak je dat duidelijk zonder dat je ruzie krijgt of voelt dat de ander ervan baalt?
Je gaat leren hoe je helder kunt opkomen voor wat je wilt en tegelijkertijd voor een goede verstandhouding kan zorgen. Hierdoor eindig je het gesprek vrijwel altijd met wederzijds begrip.
- Helder zeggen wat je wilt
- Wat gebeurt er na de ‘nee’?
- Van verontwaardiging naar acceptatie
De basis van deze training is ontwikkeld door Karin de Galan een autoriteit op het gebied van het ontwikkelen van succesvolle trainingen. Ze is de trainer’s trainer. I’ve learned from the best:)
Studiemateriaal en voorbereiding
Ter voorbereiding krijgt iedereen uitgebreid inlees- en voorbereidingsmateriaal toegestuurd. Aan het eind van de training is er voor iedereen een complete werkmap.
Data open voor inschrijving
Je kunt deze training van 1 dag volgen op donderdag 11 april óf zaterdag 13 april 2024. De dag duurt van 10.00 tot 17.00. De lunch en een uitgebreid werkboek is inbegrepen. Locatie is Westblaak 92 in Rotterdam. Het is makkelijk met het openbaar vervoer te bereiken.
Kosten
Meedoen aan de training Assertiviteit 2.0 kost voor particulieren €250,= (exclusief btw) en voor bedrijven/organisaties €425,= (ex btw). ZZP’ers betalen €350,= (ex btw)
Het bedrag dekt de begeleiding, de zaalhuur, de lunch en de werkmap. Geen verdere bijkomende kosten.
Wat cliënten aan me schreven
Ik vraag cliënten nooit om een recensie te schrijven maar ontvang regelmatig leuke mailtjes die ik graag deel omdat ze een authentiek en eerlijk beeld geven van wat voor resultaten je zoal kunt verwachten:
Schrijf je in voor deze training